|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

افتتاح سدهای گاران و سورال و آغاز آبگیری سد زیویه با حضور دکتر احمدی ن‍ژاد در استان کردستان

در سفر یکروزه دکتر محمود احمدی نژاد به استان کردستان، سدهای گاران در مریوان و سورال در دهگلان افتتاح، و آبگیری سد زیویه در کامیاران آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، در سفر روز جمعه 23 فروردین ماه 1392 دکتر احمدی نژاد، وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به استان کردستان عملیات اجرایی بدنه سد آزاد در سنندج نیز به پایان رسید.

افتتاح سد گاران در مریوان

با حضور رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در شهرستان مریوان، سد گاران به عنوان یکی از طرح‌های مهر ماندگار کشور افتتاح شد.
دکتر محمود احمدی‌نژاد پس از افتتاح سد گاران و بازدید از بخش‌های مختلف آن با توضیحات و گزارش های دست‌اندرکاران ساخت این سد، در جریان روند تکمیل و مزیت‌های این پروژه برای مردم منطقه قرار گرفت.
سد گاران با ارتفاع 62 متر از پی و حجم قابل تنظیم مخزن 100 میلیون متر مکعب، در 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان مریوان قرار دارد.
ساخت سد گاران مریوان از سال 1381 و با هدف مهار آب رودخانه گاران و تأمین آب شرب و کشاورزی شهرستان مریوان آغاز شده است. با بهره‌برداری از این سد، 10 هزار و 450 هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان و قزلچه سو به آبی تبدیل شده و 20 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز بخش آب آشامیدنی و صنعت این شهرستان نیز تامین می‌شود.
طول تاج این سد 504 متر و عرض تاج این سد هشت متر است.

افتتاح سد سورال در دهگلان

این گزارش می افزاید: همزمان با افتتاح سد گاران مریوان، سد سورال در شهرستان دهگلان نیز با دستور رئیس جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در این مورد گفت: عملیات اجرایی ساخت این سد از سال 84 آغاز شد و 200 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.
مهندس شاهین پاکروح افزود: سد مخزنی سورال با ارتفاع 41 متر از پی و حجم مخزن 11میلیون متر مکعب، در چهار کیلومتری جنوب غربی روستای سورال از توابع شهرستان دهگلان واقع شده است.
وی هدف از ساخت این سد را تامین آب دشت سورال، کنترل و تنظیم آب رودخانه و جمع آوری سیلاب های آن و توسعه کشاورزی منطقه اعلام کرد.
به گفته وی، با بهره برداری از این سد بیش از یک هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه آبیاری می شود.

آغاز آبگیری سد زیویه در کامیاران

این گزارش همچنین می افزاید: در سفر یکروزه دکتر محمود احمدی‌نژاد به استان کردستان، وی دستور آبگیری سد زیویه در کامیاران را نیز صادر کرد.
وی با توضیحات کارشناسان و گزارش های دست‌اندرکاران ساخت این سد، در جریان روند تکمیل، ساخت و مزیت‌های این پروژه برای مردم منطقه قرار گرفت.
رئیس جمهوری همچنین طی بازدید از بخش‌های مختلف این سد، به دست‌اندرکاران و کارکنان ساخت آن، خدا قوت گفت.
سد خاکی زیویه با هسته رسی در 26 کیلومتری شمال غربی کامیاران در مسیر کامیاران به مریوان و در یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه بر روی رودخانه شاهینی ساخته شده است. سد زیویه دارای 52 متر ارتفاع از پی است که ساخت آن از سال 1384 آغاز شد.
این سد علاوه بر تامین آب کشاورزی دو هزار و 500 هکتار از زمین های منطقه، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال و بهبود وضعیت دامداری را در منطقه موجب می شود.

پایان ساخت بدنه سد آزاد در سنندج

عملیات اجرایی ساخت بدنه سد آزاد در سنندج نیز همزمان با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان کردستان به اتمام رسید.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان در این باره گفت: سد آزاد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی 125 متر و طول تاج آن 600 متر و حجم مخزن آن 300 میلیون متر مکعب است.
شاهین پاکروح افزود: ساخت سد آزاد کردستان در سال 1385 شروع شد و اواخر سال 90 با حضور معاون اول رییس جمهوری، آبگیری آن آغاز شد.
وی اظهار کرد: طرح اصلی سد آزاد علاوه بر سازه بدنه متشکل از سه زیر طرح فرعی است که شامل سامانه انتقال آب به دشت های شرقی استان کردستان و دو نیروگاه برق 10 و 500 مگاواتی است.
پاکروح گفت: در این سد، نیروگاه تلمبه ذخیره ای به منظور تامین 500 مگاوات برق برای تقویت شبکه برق استان احداث می شود و نیروگاه 10 مگاواتی نیز برای تامین برق روستاهای اطراف سد و خود سازه طرحی و اجرا خواهد شد.

کد خبر: 58
  تاریخ خبر : 1392/01/24
 روابط عمومی
 1695
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 23
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 2,407
  • بازدید دیروز : 2,921
  • کل بازدید : 3,429,570
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/07 12:54:47
  • شناسه IP شما : 3.85.241.10

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :