|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری جلسه کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها در شرکت آب منطقه ای کردستان

جلسه کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها به منظور کاهش آسیب های ناشی از وقوع سیلاب ها، برنامه ریزی و ایجاد آمادگی پیش از بحران در محل شرکت آب منطقه ای استان کردستان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان کردستان، مهندس آرش آریانژاد در کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها که با حضور نمایندگان سازمان های مربوطه در سالن جلسات این شرکت برگزار شد اظهار داشت: برای کاهش آسیب های ناشی از سیلاب ها باید پیش از وقوع، آمادگی لازم را به دست آوریم نه این که پس از وقوع پدیده، مدیریت بحران تشکیل شده و به فکر راه چاره باشیم.

وی به تعرض به حریم و بستر رودخانه ها در برخی نواحی استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه حریم و بستر رودخانه ها مورد تعرض عده ای زمین خوار قرار گرفته که البته این شرکت علیه آنها در مراجع قضایی اقامه دعوی کرده و پرونده ها در حال رسیدگی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان با تاکید بر لزوم حفظ حریم رودخانه ها افزود: با توجه به این که یکی از مهم ترین عوامل تشدید وقوع سیلاب، دخل و تصرف در حریم رودخانه ها است، حفظ حریم رودخانه ها بسیار مهم بوده و در صورت تعرض باید با بهره برداران به شدت برخورد کرده و از طریق مراجع قضایی اقدام شود.

وی محاظت و نگهداری از حریم رودخانه ها را یکی از وظایف شرکت آب منطقه ای برشمرد و خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای کردستان از هیچ کوششی برای حفظ بستر رودخانه ها دریغ نمی کند و در صورت مشاهده هرگونه تعرض، با متصرفان ، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

مهندس آریانژاد با یادآوری خسارات و خطرات جبران ناپذیر وقوع سیلاب برای زندگی مردم خواستار همکاری بیشتر ارگان های مرتبط شد و تاکید کرد: نقش شهرداری در جمع آوری آب های سطحی در مناطق شهری بسیار مهم است و باید به این وظیفه خود برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از وقوع سیلاب به نحو احسن عمل کند.

مهندس آریانژاد به اهمیت کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها اشاره کرد و خواستار برگزاری مداوم آن به صورت ماهانه و یا فصلی برای ایجاد آمادگی بیشتر در مواقع پیش از بحران شد.

در ادامه کارشناس مهندسی رودخانه آب منطقه ای کردستان نیز بر ضرورت برنامه ریزی صحیح پیش از بحران به منظور کاهش خسارات ناشی از آن تاکید کرد:

مهندس جمشید محرر زاده در کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها با اشاره به تغییرات آب و هوایی در چند سال اخیر اظهار داشت: تغییرات ناگهانی آب و هوا و وقوع سیلاب، تاثیرات فراوانی  بر روی زندگی مردم دارد بنابراین نیاز به برنامه ریزی مناسب پیش از وقوع به منظور کاهش خسارات ناشی از آن دارد.

وی با یادآوری وقوع سیلاب های اخیر در برخی از شهرهای استان و خسارات آن گفت: سیلاب هایی که در فصل تابستان امسال اتفاق افتاد در شرایطی بود که با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر قابل پیش بینی نبود و این عدم آمادگی ارگان ها سبب شد لطمات جبران ناپذیری به مردم و زمین های کشاورزی وارد شود بنابراین این مسئله لزوم برنامه ریزی پیش از بحران را بیش از پیش ضروری می سازد.

دبیر کارگروه سیل و طغیان رودخانه های استان کردستان به اجرای سه برنامه اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران اشاره کرد و افزود: تشخیص بازه های بحرانی مانند مجاری آب های سطحی، صدور ابلاغ اخطاریه به متصرفان بستر رودخانه ها و اجرای برنامه بازگشایی و لایروبی در بستر رودخانه ها از جمله برنامه هایی است که از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام شده و باید برای اجرای آن پیش از وقوع بحران، برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

وی درباره برنامه صدور ابلاغ اخطاریه به متصرفان بستر رودخانه ها گفت: گروه های گشت و بازرسی شرکت آب منطقه ای کردستان در این راستا قدم برداشته که در مرحله اول با صدور اخطاریه به متصرفان بستر رودخانه ها و در مرحله بعد از طریق مراجع قضایی رفع تصرف از بستر رودخانه ها صورت می گیرد.

مهندس محررزاده افزود: در زمینه رفع تصرف از بستر رودخانه و صدور اخطاریه به بهره برداران، شرکت آب منطقه ای به همکاری تعدادی از ارگان های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، شهرداری، مسکن و شهرسازی در زمینه تغییر کاربری اراضی بستر رودخانه ها و مرمت و بازگشایی پل هایی که در محل ارتباط رودخانه های اصلی با جاده ها قرار گرفته اند و بنیاد مسکن در زمینه اجرای طرح هادی در روستاها که گاهاً مسئله حفظ حریم رودخانه ها در این طرح ها نادیده گرفته می شود، نیاز دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این جلسه با ابراز خرسندی از تشکیل کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها اظهار کرد: کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها یکی از مهمترین کارگروه های مدیریت چهارده گانه بحران است که باید به صورت مداوم تشکیل شود.

مهندس داوود کمانگر با یادآوری وقوع سیلاب های اخیر در استان کردستان تصریح کرد: تغییرات ناگهانی آب و هوا و بارش های خارج از فصل نیاز به آمادگی و برنامه ریزی مناسب دارد و نباید اجازه داد این گونه اتفاقات، خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد بنابراین این مسئله؛ اهمیت تشکیل جلسات کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها را دوچندان می سازد که باید به آن توجه کرد.

وی بر لزوم برنامه ریزی مناسب در زمان پیش از بحران تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی باید در زمان پیش و پس از بحران به گونه ای عمل کنند که عملیات آنها خود بحران زا نباشد اما متاسفانه در برخی مواقع طراحی های اشتباهی از سوی دستگاه های اجرایی صورت گرفته و این مسئله سبب تشدید بحران می شود.

کد خبر: 214
  تاریخ خبر : 1394/07/15
 روابط عمومی
 1136
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 27
  • بیشترین بازدید همزمان : 456
  • بازدید امروز : 14,218
  • بازدید دیروز : 5,354
  • کل بازدید : 3,522,795
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 12:11:09
  • شناسه IP شما : 18.119.135.202

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : سنندج، خیابان پاسداران ، جنب هتل جهانگردی
  • کدپستی : 6616943341
  • تلفن : 08733622949-52
  • فاکس : 08733622947
  • پست الکترونیکی : dabir[at]kdrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :